De nieuwste uitgave van Gert Biesta, Het leren voorbij: Democratisch onderwijs voor een menselijke toekomst, verschijnt op 7 september en is tot die tijd in onze webshop met korting te reserveren (hier).
Hieronder een aantal vragen en antwoorden over het boek.
Q: Door wie is het vertaald?
Gert Biesta heeft het zelf vertaald. En ja, dat is mooi geworden.
Q: Ik heb begrepen dat dit een al ouder boek is.
Klopt, dit boek verscheen in 2006 en is het eerste boek in de trilogie, waarvan Goed onderwijs en de cultuur van het meten deel 2 is, en Het prachtige risico van onderwijs het derde deel.
Q: Wat is er de meerwaarde van om dit boek te lezen?
Biesta is zeer invloedrijk, zijn drieslag van kwalificatie-socialisatie-subjectificatie komt overal voorbij en wordt te pas en te onpas gebruikt.
Met name de subjectificatie-dimensie leidt tot veel verwarring. Dit boek is vrijwel geheel geschreven rond deze doeldimensie van onderwijs, hoewel de term subjectificatie in dit boek nog niet valt.
Voor een goed begrip van zijn onderwijspedagogische theorie is dit boek dus essentieel.
Q: Is het net zo’n lastig boek als Het prachtige risico van onderwijs?
In dit boek worden veel thema’s geïntroduceerd die in de latere boeken verder worden uitgewerkt. Omdat Biesta hier nog weinig voorkennis verwacht, wordt de lezer wat meer aan de hand meegenomen. Dus het is zeker toegankelijker, maar nooit eenvoudig.