Zijn boeken zijn in vele talen uitgekomen, en over de hele wereld wordt zijn werk gelezen en bediscussieerd. Maar ook in Nederland heeft zijn werk impact: zijn bekende drieslag kwalificatie-socialisatie-subjectificatie is bijna niet meer weg te denken in het huidige onderwijsjargon.

In zijn nieuwe boek ‘De terugkeer van het lesgeven’, dat vandaag verschijnt, breekt Biesta een lans voor de leraar en het lesgeven. In het hedendaagse onderwijs lijkt de rol van leraren geminimaliseerd te zijn. Ze moeten een “coach’ zijn of een “lerende onder lerenden’ en leerlingen moeten vooral “autonoom leerstof tot zich kunnen nemen’. Aan de hand van zijn invloedrijke drieslag kwalificatie, socialisatie en subjectificatie laat onderwijspedagoog Gert Biesta zien dat de rol van lesgeven, en daarmee die van de leraar, niet uitgespeeld is. Hij pleit hiermee niet voor een terugkeer van de traditionele leraar, in plaats daarvan houdt hij een pleidooi voor een “derde weg’ waarin het werk van leraren integraal onderdeel van het onderwijs blijft.

Gert Biesta is als Professor of Education werkzaam in het Department of Education van Brunel University London en Onderwijs, Opleiding en Vorming op de nivoz-leerstoel aan de Universiteit voor Humanistiek. Daarnaast is hij visiting professor bij nla University College, Bergen, Noorwegen.Hij is sinds 2015 geassocieerd lid van de Onderwijsraad.