Craig Barton 18 maart 2021 in NL!

 

Craig Barton komt op 18 maart 2021 naar Nederland om een dag lang een workshop te geven. 

 

“Een buitengewoon en belangrijk boek” – Dylan Wiliam

Naar goede wiskundedidactiek is al veel onderzoek gedaan, maar in al die jaren dat docent Craig Barton voor de klas stond heeft hij zich daar – tot zijn grote schaamte – nooit echt in verdiept.

Toen hij dat wel ging doen ging er een goudmijn voor hem open, en vond antwoorden op de vragen waar iedere wiskundeleraar wel mee worstelt. Hoe voorkom je wiskundefobie? Hoe bereid je leerlingen het beste voor op het examen? Hoe zet je formatieve evaluatie goed in? Wat is het geschikte moment om een realistische context te introduceren? Wat is de beste manier om iets uit te leggen? Hoe motiveer ik leerlingen voor mijn vak? En hoe zorg ik dat ze de stof beter gaan onthouden?

In dit boek vertelt Barton hoe hij zijn leven heeft gebeterd en al deze wetenschappelijke inzichten in zijn lessen toepast. Daarbij maakt hij gebruik van vele praktische en herkenbare voorbeelden.

Verplichte kost dus voor iedereen die zijn of haar wiskunde-onderwijs wil verbeteren, ongeacht zijn of haar favoriete getal.

Craig Barton is wiskundeleraar sinds 2004. Hij is de ontwikkelaar van twee populaire wiskundewebsites: www.mrbartonmaths.com en www.diagnosticquestions.com, en onderhoudt een goed beluisterde podcast waarin hij met tal van leraren en andere experts spreekt over wiskundedidactiek.

Vertaald door René Kneyber

‘Bij veel boeken over onderwijsonderzoek over wat in de klas wel en wat niet werkt, moet ik zelf steeds de vertaalslag maken naar mijn vak en mijn eigen onderwijs. Wat Craig in dit boek voor elkaar heeft gekregen is het verzamelen van wat we nu weten, en dat steeds te vertalen naar wat hij in de klas zelf anders is gaan doen. Heel praktisch beschreven met veel voorbeelden en non-voorbeelden. Ik heb voorlopig maar één boek nodig om mijn lessen voor te bereiden!’

Jörgen van Remoortere

docent wiskunde

Verschijnt 20 maart.

Dit boek bevat alle 12 de hoofdstukken:

  • Hoe leerlingen nadenken en leren;
  • Motivatie;
  • Expliciete instructie;
  • Het denken richten;
  • Uitleggen-aan-jezelf;
  • Uitgewerkte voorbeelden optimaal te benutten.
  • Hoe voorbeelden en oefenopdrachten te kiezen;
  • Doelgerichte en doelbewuste oefening;
  • Probleemoplossen en zelfstandigheid;
  • Formatieve evaluatie en diagnostische vragen;
  • Het langetermijngeheugen en ‘gewenste moeilijkheden’.

Vragen & Antwoorden over de nieuwe uitgave (Q & A)!

Q: Waarom deze Q & A?

A: Op 20 maart verschijnt een nieuwe versie van het boek Volgens Barton waarin de twaalf hoofdstukken van deel 1 en deel 2 in één boek zijn samengevoegd. We kunnen ons voorstellen dat u daar vragen over heeft.

Q: Waarom nu een nieuwe uitgave?

A: Omdat de eerste druk bijna is uitverkocht, moesten we een beslissing maken over hoe in de toekomst verder te gaan: met twee losse delen verdergaan, of één boek uitbrengen met alle twaalf de hoofdstukken. Dat laatste is het geworden.

Q: Waarom deel 1 en 2 samenvoegen?

A: In de originele uitgave How I wish I’d Taughts Maths zaten alle twaalf de hoofdstukken ook in één boek. Een tweede reden is dat het daardoor mogelijk is om de totaalprijs van de twee delen lager te maken.

Q: Waarom zijn deel 1 en 2 in eerste instantie dan gesplitst uitgegeven?

A: In tegenstelling tot Engeland was Craig Barton in Nederland erg onbekend. Een boek van 540 pagina’s over wiskundedidactiek met een prijs boven de 30 euro van iemand zonder enige naam of faam, leek ons geen goede manier om het boek van Barton in Nederland te introduceren. We hebben het idee dat een dunner boek tegen een lagere prijs goed gewerkt heeft! Nu het boek van Barton meer bekendheid heeft, denken we dat een dikkere versie (540 pagina’s) met een iets hogere prijs (in dit geval €34,99) wel goed kan werken, zeker gezien de totale prijs daarmee lager is.

Q: Ik heb deel 1 al maar deel 2 nog niet. Kan ik die straks nog wel kopen?

A: Van deel 1 en deel 2 zijn evenveel exemplaren gedrukt. We schatten in dat weinig mensen alleen deel 1 of alleen deel 2 hebben gekocht. In principe houden we de voorraad van deel 2 aan tot deze op is, en zou er altijd een beschikbaar moeten zijn voor iemand die deel 1 heeft.

Mocht je dit in de verre toekomst lezen, en toch een deel 2 willen bestellen die er om een of andere reden niet is, mail ons dan even en dan zoeken we even naar een geschikte oplossing (r.kneyber@phronese.com).

Q: Ik heb deel 2 wel, maar deel 1 niet. Kan ik die straks nog krijgen?

A: Zoals we al schreven, de voorraad van deel 1 is bijna op. Mocht je straks niet meer in staat zijn om er een te krijgen (en zou je dit wel op prijs stellen), mail ons dan even voor een oplossing (r.kneyber@phronese.com). Mogelijkerwijs hebben we nog wat exemplaren op kantoor beschikbaar.

Q: Zijn er nog wijzigingen aangebracht?

A: We hebben kleine wijzigingen aangebracht aan de tekst, en aan een aantal illustraties. Verder niets bijzonders…

Q: Als ik deel 1 en 2 al heb, mis ik dan iets als ik deze niet koop?

A: Nee.

Q: Hoe onderscheid ik deel 1 en 2 en de nieuwe uitgave?

A: Bij deel 1 en deel 2 staat duidelijk in de titel deel 1 en deel 2. De nieuwe uitgave ‘Volgens Barton’ bevat geen verwijzing naar een deel, heeft een wat meer oranje cover. De fysieke versie is duidelijk te onderscheiden vanwege de dikte.

Q: Komt er ook een vertaling van het zojuist verschenen boek Reflect, Expect, Check, Explain van Craig Barton?

A: De vertaler, René Kneyber, is momenteel druk met twee eigen boeken (over orde houden, en over formatief handelen). Mogelijkerwijs pakt hij hierna de vertaling van Reflect, Explect, Check, Explain op. Als u op de hoogte wilt blijven hiervan kunt u zich aanmelden voor de nieuwsbrief hieronder:

  •