Q & A Het leren voorbij

De nieuwste uitgave van Gert Biesta, Het leren voorbij: Democratisch onderwijs voor een menselijke toekomst, verschijnt op 7 september en is tot die tijd in onze webshop met korting te reserveren (hier). Hieronder een aantal vragen en antwoorden over het boek. Q: Door wie is het vertaald? Gert Biesta heeft het zelf vertaald. En ja, dat is mooi geworden.   Q: Ik heb begrepen dat dit een al ouder boek is. Klopt, dit boek verscheen in 2006 en is het eerste boek in de trilogie, waarvan Goed onderwijs en de cultuur van het meten deel 2 is, en Het prachtige risico van onderwijs het derde deel.   Q: Wat is er de meerwaarde van om dit boek te lezen? Biesta is zeer invloedrijk, zijn drieslag van kwalificatie-socialisatie-subjectificatie komt overal voorbij en wordt te pas en te onpas gebruikt. Met name de subjectificatie-dimensie leidt tot veel verwarring. Dit boek is vrijwel geheel geschreven rond deze doeldimensie van onderwijs, hoewel de term subjectificatie in dit boek nog niet valt. Voor een goed begrip van zijn onderwijspedagogische theorie is dit boek dus essentieel.   Q: Is het net zo’n lastig boek als Het prachtige risico van onderwijs? In dit boek worden veel thema’s geïntroduceerd die in de latere boeken verder worden uitgewerkt. Omdat Biesta hier nog weinig voorkennis verwacht, wordt de lezer wat meer aan de hand meegenomen. Dus het is zeker toegankelijker, maar nooit eenvoudig.... Lees meer

Studievragen bij ‘Ik ben ook een mens’.

‘Ik ben ook een mens.’ van Joop Berding verscheen begin februari. Dit mooie en toegankelijk geschreven overzicht van de ideeën van  Korczak, Dewey en Arendt is het ideale boek voor gebruik op een lerarenopleiding. En vanaf vandaag zelfs nog idealer: op onze website kunt u nu de bijbehorende studievragen vinden. De vragen kunt u hier downloaden:... Lees meer

Boeken van 2016

2015 was een mooi jaar voor uitgeverij Phronese met de succesvolle uitgave van Het Prachtige Risico van Onderwijs en Het Alternatief II.

Ook voor 2016 staan er uitgaves gepland die zeer de moeite waard zijn. In dit overzicht ziet u wat we van plan zijn, en waar en hoe u boeken kunt reserveren of bestellen.

Lees meer

Gratis artikel uit ‘Het Alternatief II’

Frank Cornelissen doet onderzoek naar de netwerken van leraren en schreef daarover een interessant artikel in Het Alternatief II. In het kader van de Dag van de Leraar 2015 stellen we dit artikel gratis beschikbaar aan alle leraren van Nederland!... Lees meer

Themaspecial over Gert Biesta

De Nieuwe Meso is een vaktijdschrift voor onderwijsmensen dat ervan houdt om de diepte in te gaan. Dit keer besteden ze een heel themanummer aan het ongekende succes van ‘onze’ auteur Gert Biesta en zijn boek Het prachtige risico van onderwijs. Deze special bevat allerlei toegankelijke bijdragen over zijn werk en denken. Een must voor de fans, maar ook voor de niet-kenners die zijn werk beter willen leren kennen. De Nieuwe Meso vindt u hier.  ... Lees meer

Q & A: De plicht om weerstand te bieden.

Begin 2016 verschijnt het boek ‘De plicht om weerstand te bieden’ van de Franse pedagoog Philippe Meirieu. In eigen land is hij zeer invloedrijk, maar in Nederland is hij nog vrij onbekend. Met een aantal van zijn ideeën konden we al kennis maken in ‘het prachtige risico van onderwijs’ van Gert Biesta. Simon Verwer werd zo aangestoken door het werk van Meirieu dat hij ons benaderde om een vertaling uit te brengen van één van Meirieu’s belangrijkste werken. Inmiddels schiet het vertaalwerk al weer aardig op. Tijd om een paar vragen te stellen aan Simon Verwer, ook nog Denkfiguur en filosofiedocent aan het Hyperion Lyceum.  Q: Wie is Philippe Meirieu? Wouter Pols, een pedagoog die werkzaam is aan de Hogeschool Rotterdam en een kenner van de Franse pedagogische traditie, schreef laatst de volgende introductietekst die ik niet beter kan verwoorden: “Philippe Meirieu (1949) is in Frankrijk de meest bekende pedagoog. In elke boekhandel  treft men boeken van hem aan, elke Franse leraar kent hem. Meirieu was hoogleraar aan de Universiteit Lumière-Lyon 2.  Hij schreef meer dan dertig boeken: wetenschappelijke en opvoedingsfilosofische, maar ook populaire, pedagogische boeken. Hij trad met vele bekende Franse opiniemakers (b.v Finkelkraut, Kintzler, Debray) in discussie, trad als adviseur op van de Franse overheid en was enkele jaren directeur van het INRP (een belangrijk, door de overheid gesubsidieerd pedagogisch onderzoeksinstituut); ook was hij een aantal jaren directeur van de universitaire lerarenopleiding (IUFM) van de universiteit waar hij werkzaam was. Zijn werk is in het Italiaans, Spaans, Portugees en het Arabisch vertaald. Hij is wellicht de meeste bekende pedagoog in Latijnse taalgebied.” Q: Waarom juist dit boek vertalen? Het boek... Lees meer

Pedagogiek: De plicht om weerstand te bieden

4 april 2016 verscheen de vertaling van ‘Pedagogie: Le devoir de resister’ van de Franse pedagoog Phillipe Meirieu, vertaald door Simon Verwer. In dit boek gaat in Meirieu op ‘weerstand bieden’ in pedagogische zin: kinderen moeten niet alleen weerstand leren bieden aan de buitenwereld, maar ook aan hun eigen driften, gevoelens en verlangens. Zijn theorie sluit goed aan bij de subjectificatie-thematiek van de onderwijspedagogische theorie van Gert Biesta. Zijn werk is daarentegen wat feller en concreter. Voor meer informatie over dit belangwekkende werk, leest u de Q&A met vertaler Simon Verwer. Dit boek is hier te bestellen.  ... Lees meer

BNR Nieuwsradio over Het Alternatief

Vandaag ging René Kneyber op BNR in gesprek met staatssecretaris Sander Dekker over de toekomst van het leraarschap. Dat ging over ‘Het Alternatief’ en op het handen zijnde vervolg ‘Het Alternatief II: de ladder van autonomie‘. Verder ook ruime aandacht voor het initiatief van Jaap Versfelt: stichting Leerkracht.... Lees meer