De geschiedenis herhaalt zich niet

cover_front_klein‘Het onderwijs is voorwerp van de aanhoudende zorg der regering,’ zo opent artikel 23 van onze grondwet uit 1848. Anno 2016 lijkt onderwijs voorwerp van aanhoudende zorg van bijna iedereen in Nederland. In kranten en tijdschriften, maar vooral ook via het Internet, op Twitter en op zogenoemde ‘edublogs’ is een nieuwe openbaarheid ontstaan waarin burgers en professionals, professoren en politici, ouders en ja, ook leerlingen samen open spreken over het vermeende succes en het waargenomen falen van het onderwijs in Nederland.

Als geen ander heeft Alderik Visser, geschiedenisleraar, historicus en onderwijskenner, het gesprek in die publieke ruimte de afgelopen jaren mede vorm en diepte proberen te geven. Aan de ene kant leveren de artikelen en blogs die hier zijn gebundeld kritisch, analytisch commentaar op onderwijsdebatten zoals die in de afgelopen jaren in Nederland gevoerd zijn. Aan de andere kant werpen ze soms ongemakkelijke vragen op – historisch, sociologisch, onderwijskundig, filosofisch – over praktijken, mythen en beleidslijnen in en rond onderwijs die ook in de toekomst relevant zullen blijven. Een must-read voor docenten, ouders, politici en beleidsmakers, voor iedereen eigenlijk, die kritisch en constructief deel wil nemen aan het publieke debat over onderwijs.

Bestel dit boek in onze webshop.